![]() |
Mír s vámi! Vítejte na stránkách spravovaných Muslimskou obcí v Praze. Stránky přinášejí některé informace o
pražské muslimské komunitě, o činnosti Muslimské obce v Praze, její historii a další aktuality.
Jsme otevření každému, kdo k nám přichází s dobrým úmyslem, za poznáním a s otevřeným srdcem. Podporujeme začlenění muslimů v ČR při zachování jejich identity. |
Páteční kázání 29. 8. 2025 (6. rabic ul-awwal 1447 h) Jeho mravy byl Korán Chvála Alláhu. Jeho uctíváme a Jeho o pomoc prosíme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha a že Muhammad (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) je Jeho služebník a posel. „Vy, kteří jste uvěřili, chraňte se před trestem Alláha a říkejte slova správná! On napraví vám vaše skutky a odpustí vám vaše hříchy; a ten, kdo poslechne Alláha a posla Jeho, ten dosáhne nesmírného vítězství.“ V měsíci rabí‘ ul-awwal si připomínáme narození posledního z proroků a poslů, kterého Alláh seslal jako milosrdenství pro lidstvo veškeré, Muhammada, syna Abdulláhova, pravdomluvného, důvěryhodného – salla lláhu alajhi wa sallam. Muslimové dnes naléhavě potřebují vrátit se k vedení svého Proroka, k tomu světlu, které osvětlovalo zemi milosrdenstvím a spravedlností. Před jeho narozením – alajhi as-salátu wa-s-salám – svět sténal pod tíhou nespravedlnosti, polyteismu, chaosu a tyranie despotů. Jeho narození ohlašovalo osvobození lidstva od uctívání čehokoli jiného než Alláha, zničení idolů polyteismu, nespravedlnosti a bludů a úsvit světla monoteismu a vedení. Objevil se muslimský národ a jeho civilizace po staletí zářila spravedlností, pravdivostí, pokrokem a velkorysostí, zanechávajíc nesmazatelnou stopu v celé historii lidstva. Jeho narození provázela znamení a předzvěsti, které naznačovaly, že Alláh chce pro lidstvo dobro a milosrdenství. Všemohoucí Alláh praví: „A neposlali jsme tě leč jako znamení milosrdenství pro lidstvo veškeré.“ (21:107) Oslava narození Proroka by neměla probíhat formou formálních oslav, ale spíše následováním jeho příkladu a zamyšlením se nad jeho ušlechtilým charakterem prostřednictvím Vznešeného Koránu a jeho porozumění. Náš Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – byl po celý svůj život živoucím ztělesněním Koránu: ve své morálce a chování, v uctívání i vynakládaném úsilí, v míru i válce, na cestách i doma, ve zdraví i nemoci, o samotě i ve společnosti druhých, ve všech aspektech svého života. Bylo zaznamenáno, že matka věřících, Á’iša – radija lláhu anhá – byla kýmsi dotázána na mravy Alláhova Posla – salla lláhu alajhi wa sallam – a odpověděla: „Nečteš Korán?“ Odpověděl jí: „Ale ano.“ Na to řekla: „Mravy Alláhova Proroka byl Korán.“ To znamená, že ve svém chování a jednání ztělesňoval Korán. Uváděl do praxe všechny ctnosti, které Korán vyžadoval, a vyhýbal se všem neřestem, před nimiž varoval. Ve skutečnosti tento hadís ukazuje širší perspektivu: že celý život Proroka – salla lláhu alajhi wa sallam – byl živým ztělesněním Vznešeného Koránu. Korán přikazuje a zakazuje, vzdělává a očišťuje, nabádá a připomíná, a Posel – salla lláhu alajhi wa sallam – ztělesňoval tyto významy v sobě samém a ve svém životě. Ve všem, co ho potkalo, ať už dobrém či špatném, viděl vůli Alláha, zůstal neochvějný, smířený a podřízený příkazům svého Pána, neotřesený neštěstím a nepodléhající pokušení ozdob tohoto světa. V nejbolestivějších situacích, jako byla porážka u Uhudu, Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – učil své společníky trpělivosti a smířenosti slovy: „Postůjte, abych velebil svého Pána.“ Tím chtěl ukázat, že ti, kdo jsou spojeni s Alláhem, se zabývají pouze Jeho velebením a oslavováním a že spokojení se s Alláhem ulehčuje srdcím břemena života. Když recitoval Korán, recitoval ho pomalu a s pokorou. Když narazil na verš o velebení, velebil Ho, když narazil na otázku, ptal se, a když narazil na verš o žádosti o ochranu, žádal o ochranu. V některých svých modlitbách viděl Ráj a Peklo na vlastní oči, a to do té míry, že se téměř natahoval, aby si utrhl ovoce z Ráje, nebo se zdráhal v úžasu nad hrůzami pekla. Byla to proudící spiritualita, která naplňovala jeho srdce světlem a vírou. Význam jeho mravů se odráží ve skutečnosti, že reagoval na Korán ve všech aspektech svého života: ve svém vztahu k Pánu, ve svém chování k lidem, v politice, v soudnictví a legislativě, ve svém vedení a vynakládání úsilí na cestě Alláhově. Korán je kniha, která spojuje vzdělání a učení, sliby a varování, tento svět a posmrtný život, rozum a emoce, ducha a tělo. Tato velká kniha se ztělesnila v živoucí realitě mravů Proroka a proměnila se z recitovaných textů v prožitý život a civilizaci, která změnila tvář světa. Je povinností jeho následovníků žít podle Koránu tak, jak podle něj žil jejich Prorok, a učinit z něj svůj způsob života, aby se mohli skutečně stát nejlepším národem, který byl lidstvu dán.
|
|